
Iniciarem l’excursió a l’aparcament que hi ha a la carretera de l’Espluga de Francolí junt a la bascula. Seguirem el GR·171 pel camí dels Bassots. Camí que el deixarem al cap de pocs minuts per un camí que, en pujada, agafem a mà esquerra. Seguim pujant fins arribar a una pista que puja de la bassa. La seguim fins arribar al Coll de la Foguina (1083m). La pista segueix pujant i canvia de vessant. Entrem al Barranc dels Tillans. Trobem un pal indicador. El nostre camí gira a la dreta en direcció Sud i que puja dret per un bonic pinar en durecció al Tossal de la Baltassana on hi arribem en poc més de 15 minuts.
El Tossal de la Baltassana (1203m) és el punt més alt de les Muntanyes de Prades. Hi trobarem una taula d’orientació feta sobre una
pedra de molí, la casa dels vigilants forestals, antenes de comunicació. Des del cim es divisa una bona panoràmica: al N. la plana d’Urgell amb el Pirineu al fons; al N.O. la serra de la Llena amb la punta Curull, al darrera la plana de Lleida; a l’O. el coll d’Albarca i la Serra de Montsant; al S.O. l’altiplà de Prades i la serra dels Plans de la Guàrdia; al S. el Puig de Gallicant i al darrera la Mola de Colldejou, les serres de Tivissa, Cardó i el Massís del Port; al S.E. la vall del riu Brugent i els Motllats; a l’E. els Plans de Pagès i la serra del Bosc de Poblet amb la Mola d’Estat i la Roquerola; al N.E. la Moleta, el barranc del Tillar, la Conca de Barberà amb els pobles de Vimbodí i l’Espluga de Francolí, al fons els Pirineus.
Abandonem el Tossal pel costat de la caseta tot seguint el GR·171. Per aquest camí trobem exemplars de roure reboll, una espècia que a Catalunya només es troba en aquesta zona de les muntanyes de Prades. Arribem a una pista forestal que seguirem fins a trobar un pal indicador. Seguim cap a la dreta per l’baga del Tossal de la Baltassana.
Pla de la Moleta (1150m). Aquí deixem el GR·171 que marxa en direcció als plans d’en Pagès i prenem la pista de la dreta (E.S.E.) que posta a Prades per la Cova del Pere. En un ampli revolt deixarem la pista i agafarem un sender a mà esquerra que ens porta a la Cova del Pere.
Cova del Pere (1164m). Primer trobem una cova de reduïdes dimensions i després la cova de grans dimensions que constituïa el mas i on 
encara es conserva una arcada en dels costats. A més del sostre de roca, la teulada s’allargava endavant i es recolzava sobre un mur. Encara es poden veure els forats que sostenien les bigues i part del mur de carreus davant de la cova i que en feia el tancament. Actualment encara s’aprofita per tancar-hi bestiar, cabres i bens, pel que cal anar-hi en molt de compte.
Travessem el que va ser l’era. Baixem fins arribar a la pista que seguirem cap a l’esquerra. Al cap de pocs minuts deixarem un sender que s’enfila a mà esquerra. Seguim per la pista.
Just abns que la pista giri lleugerament a la dreta tenim l’opció d’agafar un corriol (E.N.E. fita) que ens durà a la Roca del Gringol. Si hi volem anar gairebé no hi trobem camí per un bosc esclarissat fins assolir un serret amb poca vegetació. Dalt del serret trobarem una roca de gres i si travessem la carena i baixem per l’altre vessant , aproximadament a menys d’un minut trobarem les restes del pou de gel del Celestino, en canvi si seguim el senderó carener cap a l’esquerra arribarem al curiós monòlit de gres vermell conegut com la roca del Gríngol. Segons de quin cantó s’observi recorda un Cavall Bernat o bé una carota amb dos ulls i una boca. Es diu que Gríngol és un nom de família i que aquest era un home molt fort i valent que anava amb els Carlins. Esmerçarem un 10 minuts en anar i tornar de la roca del Gríngol.
Retornats a la pista, a la dreta veurem la font del Celestino i més avall hi ha la bassa. En una Cruïlla trobem la pista que puja de Prades i que porta als plans d’en Pagès. Hi ha un pal indicador que senyala, a la dreta, Prades. La seguim en baixada. Deixem a la dreta un camí que s’enfila per la muntanya i travessem el barrans de la font dels Pobres. Al cap de pocs minuts deixem la pista de Prades que continua baixant i agafem, a l’esquerra un camí que travessa els barrans i puja en direcció al Coll del Serafí.
Coll del Serafí (1055m). Hi trobem una pista que seguim per la dreta (S.S.O.). deixem un camí a la dreta que porta als Pics i seguim planers o baixant molt suaument. Travessem el Pla del Gregal i el Pla de les Freixes. El camí passa sota la gran roca dels Corbs, de gres vermell plena de cavitats. Fineix la pista que es converteix en una bonic sender que travessa un magnífic alzinar sota el cingle de gres vermell de l’Abellera. Pugem per unes escales excavades a la roca. En un petit replà deixem un sender a l’esquerra que ens portaria a Capafonts i La Febró.
Ermita de l’Abellerà (1000m). Situada en un replà sota un cingle balmat de gres vermell, està orientada al barranc dels Rebollans i a la Vall del riu Brugent. És un esplèndid balcó panoràmic. El camí segueix per l’esquerra acabant de pujar unes escales.
Arribem a la carretera que puja de Prades. Hi ha una àrea de lleure. Anem cap a la dreta per la carretera. A pocs metres i a la dreta trobem els senyals que ens portaran a un petit pla i a l’ermita de Sant Roc.
Coll de Sant Roc (1021m). deixem un camí a la dreta que passa vora una bassa dels serveis forestals. Seguim uns metres la carretera de Prades que tomba a l’esquerra i comença a davallar. La deixem just després del tomb i agafem un camí a mà dreta que va pel bosc. Seguim per l’antic camí de Prades a l’ermita de l’Abellera fins arribar als primers carrers de Prades. Passarem per l’ermita de Sant Antoni i per les escoles. Seguim el carrer de Sant Roc i arribem davant mateix del Portal de Prades. Si el travessem aniríem a la Plaça Major amb la seva característica i famosa font.
A la dreta seguim per la carretera de l’Espluga de Francolí fins arribar a l’aparcament junt a la bascula on acabarem la nostra excursió.
INSCRIURE´M
NORMATIVA I RECOMANACIONS 2026:
INTRODUCCIÓ
No som cap, empresa de viatges, ni d’aventura, som una associació esportiva sense ànim de lucre, totes i tots els socis som part integrant del funcionament del mateix i amb les nostres quotes intentem cobrir els serveis que desitgem gaudir, refugi, rocòdrom, material de préstec, etc., on tots els serveis que es mantenen, són gestionats, per sòcies i socis de forma totalment altruista, la junta directiva, el grup d’escalada i tot allò que pugui venir, són sòcies i socis voluntaris. Així com les sòcies i socis coordinadors de cada sortida, excursionistes amb experiència, però absolutament voluntaris.
TRANSPORT
ASSEGURANCES I SOCI TEMPORAL
Sòcies i socis del Centre Excursionista Tarragona 2026
Amb Llicència Federativa FEEC/FEDME i no socis del Centre Excursionista Tarragona (2026)
•Els excursionistes que estiguin en possessió de la llicència federativa de l’any en curs i no siguin socis de la nostra entitat han d’informar a secretaria de la seva intenció de participar-hi i donar el nom complert, NIF, codi del carnet federatiu, tipus de llicència i telèfon mòbil, així com realitzar un donatiu de 5,50 €, per dia d’excursió.
No socis i No Llicència Federativa FEEC/FEDME (2026)
NOTIFICACIONS I PAGAMENT
En tots els casos s’ha de notificar a tot tardar l’últim dijous anterior a la sortida, ja que l’empresa asseguradora ha de tenir les dades de l’excursionista i el pagament del mateix abans de realitzar l’activitat. Una vegada tramitat s’ha d’informar a l’excursionista, de la pòlissa per conèixer que cobreix i fins a quins límits, així com l’albarà de pagament, que fa de certificat de pagament.
Si no és possible passar pel nostre local social (secretaria), podeu fer una transferència amb el concepte -.BALTASANA.- i el vostre nom complet, a més heu d’enviar un correu electrònic donant les dades que en cada cas fan falta, afegint l’arxiu acreditatiu de la realització de la transferència.
CaixaBank: ES46 2100 0006 3402 0123 9318
O millor encara, podeu fer servir l’opció d’ INSCRIURE’M que hi ha en aquesta mateixa pàgina.
ON TROBAR-NÓS
C/Sant Antoni Maria Claret, 11 baixos interior. 43002 Tarragona
Telèfon: 977 24 02 50
E-mail: info@centreexcursionistatarragona.com
Horaris:
Secretaria: Dimarts i dijous de 18 – 20h.
Voluntaris coordinadors de la sortida: Josep Rovira.
Sense Comentaris