
Vandellòs apareix esmentat ja el 1342 amb el nom de Vallis Laurorumi i el 1460 com Vall de Llor o de Llorer. Va formar part, durant la repoblació, del terme de Tivissa i va quedar integrat el 1174 a la baronia de Castellvell. A partir del 1241, en casar-se una neta del senyor de Castellvell amb Berenguer d’Entença, la baronia va començar a ser coneguda com a baronia d’Entença. El 1324, Guillem d’Entença va cedir la baronia al rei Jaume el Just i va quedar integrada dins del comtat de Prades. El 1350 tenia una fortificació a la part més alta del poble, i el mateix any, l’Infant Pere, comte de Prades, deslliurà els veïns de Vandellòs de l’obligació d’ajudar a fortificar Tivissa amb la condició de col·laborar en les obres de fortificació del propi castell. El 1845 la població va sofrir greus desperfectes a causa d’un terratrèmol.
El Mas de Genessies és una masia de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp) inclosa a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Mas de Genessies és la seu de la família Jardí des de l’any 1312 i ha restat a la família a través de dinou generacions. Quan Vandellòs es va fer independent, el Mas de Genessies en passà a dependre administrativament. El primer membre conegut del llinatge va ser Domènec Jardí, camperol, habitant de la “vila del castell de Tiviça”, que comprà una peça de terra i hi bastí un mas. Successius matrimonis van engrandir la possessió i s’hi edificaren cases. El 1381 Pere Jardí va afegir al seu cognom el toponímic de Genessies, escrit Genexia i després Genexies, fins a arribar a la forma actual. L’arxiu privat de la casa és excepcionalment complet i permet veure’n l’evolució i la història dels seus habitants.
ITINERARI

Circuit des de Vandellòs on arribarem i ens aproparem al safareig cobert que està prop de la sortida del poble en direcció Tivissa des d’aquí sortirem pel GR 192-1 pel sender de la Serralada, passarem el Coll de Cassear i arribarem a un punt on hem d’agafar a la Moleta de Genessies, pel sender de la Serrada, al Coll de Casseá, seguirem pel GR fins arriba a una cruïlla de camins, agafarem el de la nostra dreta que ens portarà fins al Coll de Lleixares des d’aquí podem visitar els restes del poblat ibèric de Lleixares, des del coll seguirem el PR-C 91 fins a arribar al Mas de Genessies, seguim pel PR fins a arribar a un camí que ens queda a la nostra dreta i que ens portarà fins a la Cova del Niu o del Ribell des d’aquí pujarem a la Moleta de Genessies de 711 m, també tenim prop de la Moleta el poblat iber de Genessies, ara seguim per poder trobar el Mas d’en Sanxo i seguim per barranc de l’ullal de Jovara fins a arribar a una cruïlla on agafarem la pujada a la Cova Llúdriga on hem de fer servir les mans és una senzilla i curta grimpada i després de visitar la cova agafarem el PR-C 91 arribarem de nou al Mas de Genessies i seguirem pel camí de Gavadà seguin el Barranc de Burrià fins a arribar de nou a Vandellòs.

Moleta de Genessies
- Temps: 6-7 hores.


- Distancia: 11.5 km.
- Desnivell: 510 m.
Es recomana roba lleugera, bocates, aigües: 2 l i Gorra i un frontal per visitar la cova.
NORMATIVA I RECOMANACIONS:
INTRODUCCIÓ
No som cap, empresa de viatges, ni d’aventura, som una associació esportiva sense ànim de lucre, totes i tots els socis som part integrant del funcionament del mateix i amb les nostres quotes intentem cobrir els serveis que desitgem gaudir, refugi, rocòdrom, material de préstec, etc., on tots els serveis que es mantenen, són gestionats, per sòcies i socis de forma totalment altruista, la junta directiva, el grup d’escalada i tot allò que pugui venir, són sòcies i socis voluntaris. Així com les sòcies i socis coordinadors de cada sortida, excursionistes amb experiència, però absolutament voluntaris.
- Teniu que llegir be cada sortida, es molt important per poder valorar la dificultat física i/o tècnica de la mateixa i avaluar les pròpies forces i coneixements, alhora d’apuntar-se per no patir massa un mateix, ni fer patir o qüestions de pitjor caràcter que ningú volem que puguin passar, i molt menys als voluntaris o professionals responsables de la sortida d’entitat.
- S’ha de complimentar tot el que es demana en la inscripció indicant si porteu cotxe, si teniu inconvenient o no en portar excursionistes en el vostre vehicle i molt especialment si teniu la llicencia federativa o no, si no la teniu es tramitarà la llicencia temporal per un o dos dies, els màxims dies d’una única activitat d’entitat son de 5, si son de mes dies no es poden treure. I només seria possible amb la llicencia anual. Per tant heu de mirar be els costos de cada cosa per fer el pagament que pertoqui que s’adjuntarà a la inscripció.
- La inscripció ha de ser anterior a les 18 h del dijous anterior a la sortida. Si aquesta es una sortida normal d’un matí o tan sols d’un dia.
- Si l’activitat es especial, itineraris o ascensions que necessitin la pernoctació en refugis o rutes (trekkings) de diversos dies o activitats que realitzen altres entitats privades (guies, empreses de turisme actiu, etc.) llavors s’indicarà un dia màxim d’inscripció, que hem de complir, sinó es complica molt l’organització de l’esdeveniment o fins i tot es deixaria de fer, per falta de lloc o pèrdua de la prereserva.
- Totes i tots els participants d’una sortida de l’entitat han d’estar en possessió de la llicència federativa d’acord amb l’activitat que es faci (els diferents tipus A, B, C o D) o les llicencies temporals que durant aquest any la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya degut a la asseguradora Heletia ha limitat a 5 cops i si és per competicions o formació a tan sols en tres ocasions.
TRANSPORT
- Els trajectes fins a arribar al lloc de sortida i evidentment la tornada, bé sigui en els nostres vehicles o com en algunes ocasions amb autocar. No estan coberts per les assegurances tant temporals com anuals de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya, ha d’existir l’assegurança del vehicle que hauria de cobrir els acompanyants o en el cas d’un servei públic com és un autocar una assegurança especial pels possibles accidents dels seus ocupants.
- La majoria de les activitats que organitzem depenen del vostre transport per arribar al lloc de sortida i arribada, ja que la majoria són de tipus circular, és, per tant, molt important indicar la vostra disposició real de transport a secretaria. En el cas que no disposeu de cap vehicle, es prendrà nota i intentarem organitzar el desplaçament en el cotxe d’algun altre excursionista amb vehicle i que participi en la mateixa activitat.
- Pot ser que no existeixi lloc en cap vehicle el que farà impossible realitzar l’excursió o l’activitat muntanyenca.
- Només en cas que s’apuntin a l’excursió una quantitat igual o superior a 27 persones, es podria tramitar els serveis d’un autocar, encara que això no sempre serà possible.
- El Centre Excursionista Tarragona després de veure diversos estudis del cost d’un kilòmetre en cotxes de distintes tecnologies, cost de manteniment i impostos, agafem la feta per l’Agència Tributària que diu que el cost mitjà és de 0,20 € per kilòmetre, cost que RECOMANEM es pugui pagar al titular del vehicle.
- Evidentment, és aquest, el titular del vehicle, qui dirà l’última paraula, del cost del viatge o simplement no fer pagar res, procurant informar, en pujar al cotxe i abans de començar el viatge al lloc de partida.
ASSEGURANCES I SOCI TEMPORAL
- És obligatori la possessió de la llicencia federativa amb l’assegurança d’accident i responsabilitat civil, amb les cobertures asignades a cada tipus, be sigui l’anual o com a minim la temporal de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) per poder participar en les iniciatives esportives organitzades per la nostra entitat.
- També és obligatori fer saber a secretaria la intenció de participar en la sortida o l’esdeveniment anunciat. A través de la nostra web, del nostre correu electrònic info@centreexcursionistatarragona.com o personant-se al nostre local social (Secretaria) o bé trucant 977240250, dimarts o dijous de 18 fins a 20 h.
Sòcies i socis del Centre Excursionista Tarragona
- Recomanem a totes i tots els nostres socis que obtinguin la llicència federativa de l’any en curs.
- En cada sortida, és obligatori, està assegurat, l’assegurança temporal per un, dos o tres dies, pels socis del Centre Excursionista Tarragona, tenen preu especial: un dia 4 €, dos dies 5 €, tres dies 6 €. *
- *En aquest cas especial de cinc dies serà de: 8 € als socis del CET.
Amb Llicència Federativa FEEC/FEDME i no socis del Centre Excursionista Tarragona
•Els excursionistes que estiguin en possessió de la llicència federativa de l’any en curs i no siguin socis de la nostra entitat han d’informar a secretaria de la seva intenció de participar-hi i donar el nom complert, NIF, codi del carnet federatiu, tipus de llicència i telèfon mòbil, així com realitzar un donatiu de 5 €, per dia d’excursió.
No socis i No Llicència Federativa FEEC/FEDME
- Els excursionistes que vulguin gaudir d’algunes de les nostres activitats i no són socis del Centre Excursionista Tarragona i tampoc estan en possessió de la llicència federativa, hauran de forma preceptiva, treure’s l’assegurança temporal de la FEECi per tant haureu de passar per secretaria o bé a través de la web, per donar les vostres dades personals (nom i cognoms, NIF, data de naixement, telèfon mòbil i correu electrònic) per realitzar les gestions de donar-vos d’alta com a soci temporal de l’entitat excursionista i llavors poder tramitar l’assegurança temporal de la FEEC.
Soci Temporal del Centre Excursionista Tarragona
- Quota soci/a temporal del CET: un dia 5 €, dos dies 7 € i màxim tres dies 9 €.
Assegurança Temporal FEEC
- Assegurança Temporal FEEC: un dia 5 €, dos dies 6 € i tres dies 7 €.
NOTIFICACIONS I PAGAMENT
En tots els casos s’ha de notificar a tot tardar l’últim dijous anterior a la sortida, ja que l’empresa asseguradora ha de tenir les dades de l’excursionista i el pagament del mateix abans de realitzar l’activitat. Una vegada tramitat s’ha d’informar a l’excursionista, de la pòlissa per conèixer que cobreix i fins a quins límits, així com l’albarà de pagament, que fa de certificat de pagament.
Si no és possible passar pel nostre local social (secretaria), podeu fer una transferència amb el concepte -. GENESSIES.- i el vostre nom complet, a més heu d’enviar un correu electrònic donant les dades que en cada cas fan falta, afegint l’arxiu acreditatiu de la realització de la transferència.
CaixaBank: ES46 2100 0006 3402 0123 9318 / BBVA: ES55 0182 1238 6702 0026 1708
O millor encara, podeu fer servir l’opció d’ INSCRIURE’M que hi ha en aquesta mateixa pàgina.
ON TROBAR-NÓS
C/Sant Antoni Maria Claret, 11 baixos interior. 43002 Tarragona
Telèfon: 977 24 02 50
E-mail: info@centreexcursionistatarragona.com
Horaris:
Secretaria: Dimarts i dijous de 18 – 20h.
Coordinador Voluntari de l’Activitat: Lope Matarredona, 620513032.
Sense Comentaris