Massís de Montserrat, Sant Jeroni per la Serra de les Lluernes

Massís de Montserrat, Sant Jeroni per la Serra de les Lluernes

Info

 

SANT JERONI  (1236 m) PERLA SERRA DE LES LLUERNES

Recorregut d’unes 6 hores i un desnivell positiu acumulat de 550 m.

Amb el guiatge de Ricard Fernàndez  ( www.guiesdemuntanyademontserrat.cat )

Foto feta des de l’estació del cremallera a Monistrol

L’itinerari (santjeroni_lluernes_cat)

pel vessant septentrional del Torrent de Santa Maria, entre el Monestir de Montserrat i el cim més alt del massís.

Ermita de Sant Antoni

Vista des de l’ermita de Sant Antoni

Agradable passejada per anar a l’ermita de Sant Antoni per la serra de les Lluernes. El camí transcorre per l’antic camí de la drecera de Sant Jeroni conegut també per l’Escala dels Pobres i passa pel extraordinari Pas dels Francesos. Poc abans del Pla dels Ocells s’agafa un corriol que porta al coll de la Canal Plana i segueix carenant la serra de les Lluernes des d’on gaudeix d’una extraordinàries vistes de les regions de sant Salvador, Flautats i les Gorres. El camí passa a tocar del Cavall Bernat mítica agulla montserratina i s’enfila fins l’ermita de Sant Antoni magnífic mirador de bona part del massís montserratí, especialment la seva part occidental, veritable balcó sobre la impressionant paret dels Diables. Des de l’ermita es baixa per a anar a trobar de nou el camí de la drecera de Sant Jeroni des d’aquí pujarem al punt més alt del massís, per baixar de nou cap el monestir de Santa Maria.

Rosa dels vents mal cim de san Jeroni

Cim culminant del Massis de Montserrat

El cim de Sant Jeroni (1.236 m), ofereix un extraordinari panorama des dels Pirineus al mar (fins i tot els dies de visibilitat excepcional es veu Mallorca) i, separat d’aquest pel coll de Migdia, els Ecos, amb 1.220 m. En realitat, aquest coll de Migdia, al centre del qual s’alça la punxeguda Talaia, divideix la serra en dues parts gairebé iguals: l’oriental, amb la zona de Santa Magdalena i les serres de Santa Maria, la zona de Sant Salvador i els Flautats, que inclou, al principi, el popular monòlit del Cavall Bernat; l’altra, l’occidental, la zona dels Ecos, els Frares Encantats i la filigranada zona de les Agulles, que inclou el característic coll de Port. Malgrat la seva evident unitat geogràfica i les seves singulars característiques geològiques i geomorfològiques, el massís de Montserrat pertany a la Serralada Prelitoral Catalana, que s’estén entre les depressions Central i Prelitoral de Catalunya.

Dificultat: No té un gran dificultat, llevat de dos passos sobre roca al final de la serra de les Lluernes. Cal tenir molta cura en el cas d’elevada humitat. També cal prestar atenció en el camí de pujada a l’ermita de Sant Antoni degut a la seva elevada erosió.

Material recomanat: És necessari portar aigua, recomanable un litre i mig , botes de tresc, roba d’abric segons el temps i barret.


La Muntanya de Montserrat presenta unes característiques tan sorprenents que ha esdevingut un dels símbols de Catalunya. Tot i que en el líric himne del Virolai s’afirma que: “Amb serra d’or, els angelets serraren eixos turons…”, l’explicació científica sobre la gènesi del massís montserratí és força diferent, i, en darrer terme, fa responsables del sorprenent modelat de la Serra als agents atmosfèrics.

El cim de Sant Jeroni és a la confluència dels límits dels termes municipals del Bruc a l’Anoia i de Marganell al Bages.

Ermita de sant Jeroni. Aiguafort de Pere Pau Muntanya i Francesc Remart (1790)

Segons alguns historiadors aquesta ermita ve estar molt de temps enrunada i l’ermita de Sant Jeroni fou reedificada entre 1536 i 1541, i després el 1590. Segons el pare Francesc Xavier Altés (2010) la construcció de l’oratori d’aquesta ermita sembla posterior a l’any 1677 però sempre anterior a l’any 1742. Fou enrunada al segle XVIII. A l’any 1721, els visitadors manaren a l’abat recuperar aquesta ermita i que aquelles persones que volguessin ser ermitans comencessin per aquesta ermita encara que hi hagi vacants en altres. A l’any 1755 ja tornava a estar habitada. Sofrí una nova rehabilitació els anys 1781-1785.

Els francesos destruïren l’ermita el 1812. No es reconstruí mai més.

El 1891prop de l’antiga ermita s’erigí un capella dedicada a Sant Jeroni, i es beneí el 10 de març del mateix any.

Al segle XX s’edificà un restaurant sobre les runes de l’ermita. Des de finals del segle XIX era costum anar al cim de Sant Jeroni i fer uns trets d’escopeta per escoltar els ecos que feien les agulles properes. Quant va funcionar el restaurant es podien llogar les escopetes i binocles.

Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic (referència 280115001). És considerat el cim més alt (el “sostre”) de les comarques del Bages i l’Anoia. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

NORMATIVA I RECOMANACIONS:


Recomanem a totes i tots elos nostres socis que obtinguin la llicencia federativa de l’any en curs  o bé la llicencia temporal per un o dos dies (un dia 4€ i dos dies 5€) .

És obligatori la possessió de l’assegurança temporal o anual de la FEEC per poder participar en les iniciatives esportives organitzades per la nostra entitat.

També és obligatori fer saber a secretaria la  intenció de participar en la sortida o l’esdeveniment anunciat. A través de la nostra web, del nostre correu electrònic info@centreexcursionistatarragona.com o personant-se al nostre local social (Secretaria) o be trucant 977240250, dimarts o dijous de 19 fins 21h.


 

Els excursionistes que estiguin en possessió del carnet federatiu de l’any en curs i no siguin socis de la nostra entitat han d’informar a secretaria de la seva intenció de participar-hi i donar el nom complert, DNI, codi del carnet federatiu, tipus de llicencia i telèfon mòbil, així com realitzar un donatiu de 5€, per dia d’excursió.


Els excursionistes que vulguin gaudir d’algunes de les nostres propostes i no son socis del Centre Excursionista Tarragona i tampoc estan en possessió del carnet federatiu, hauran de forma preceptiva, treure’s la llicencia-assegurança temporal de la FEEC i per tant haureu de passar per secretaria, per donar les vostres dades personals (nom i cognoms, DNI, data de naixement, telèfon mòbil i correu electrònic) per realitzar les gestions de donar-vos d’alta com a soci promocional o temporal  de l’entitat i tramitar l’assegurança temporal de la FEEC, el cost en aquest cas, serà de 5€ quota un dia CET, es preceptiu sinó no es podria tramitar l’assegurança temporal de la FEEC, que també són 5€. Si son dos dies la quota temporal CET es de 7€ i l’assegurança temporal de la FEEC de dos dies, són 6€.

En tots els casos s’ha de notificar com molt tard el ultim dijous anterior a la sortida, ja que l’empresa asseguradora a de tenir les dades de l’excursionista i el pagament del mateix abans de realitzar l’activitat.

Si no es possible passar pel nostre local social (secretaria), podeu fer una transferència amb el concepte SANTJERONI i el vostre nom complert, a més heu d’enviar un correu electrònic donant les dades que en cada cas fan falta, afegint l’arxiu acreditatiu de la realització de la transferència.

CaixaBank:  ES46 2100 0006 3402 0123 9318

O podeu fer servir l’opció d’inscriure’m que hi ha en aquesta mateixa pagina.

ON TROBAR-NOS
C/Sant Antoni Maria Claret, 11 baixos interior. 43002 Tarragona
Telèfon: 977 24 02 50
E-mail: info@centreexcursionistatarragona.com

Horaris:
Secretaria: Dimarts i dijous de 19 – 21h.

Responsable de la sortida: Jordi Aluja, 660 894 138

 

Info
Categoria: ,
Lloc: Monestir de Montserrat
Data: 01/12/2019
Data fi: 01/12/2019
Hora sortida: 07:30 h
Lloc de sortida: Plaça Imperial Tarraco

Sense Comentaris

Respondre